2016. augusztus 2., kedd

Izraeli táncosok Budapesten 2016. szeptember 13. és 22. között az L1danceFest 2016 – 15 év! rendezvényen

Izrael Állam Nagykövetségének támogatásával szeptemberben Magyarországra érkezik Nadar Rosano, Tami Lebovits, Uri Shafir és Lilach Orenstein (a Machol Salem Dance House képviseletében) az L1danceDest-re.
Az L1 Egyesület 2016-ban 15. alkalommal szervezi meg éves kiemelt eseményét az L1danceFest-et, benne 3 napos szimpózium, 3 napos workshop blokk, 1 designer együttműködés és 3 napos showcase program.
A 2002. óta létező fesztivál a kezdeti időkben csak egy-egy nap erejéig fogadott nemzetközi vendéget, majd folyamatosan hívott meg egyre több külföldi művészet. Az elmúlt években igazi nemzetközi táncfesztivállá nőtte ki magát.

NADAR ROSANO: RED BELT

 Szeptember 22. (csütörtök)
19:00 NTSZ–Marczi Közösségi Tér showcase program 3 (max. 15’ darabok estje)
 Koreográfus, előadó: Nadar Rosano
Zene: Raime-Passed over Trail, Bach-Goldberg Variations, Aria Da capo
Hang design: Roy Hasson
Jelmez: Nadar Rosano
Próba vezető: Yochai Ginton
Dramaturg: Elena Chatzidaki

Ezt a művet az emberi tapasztalatokat felépítő élő és halott pillanatok felismerése és azok érzékelése utáni vágy jellemzi. Ez a vizsgálódás a testünkön lévő külső réteg, a bőr elemi tapasztalásánál kezdődik.
Elsődleges tapasztalásunkat az érzékeink, főleg az érintés vezérli. Ez nem csak a környezettel való kezdeti kapcsolódást jelenti, hanem, hogy bőrünk körvonalazza meg azt a határt is, ami az én és a környezet között van, megkülönbözteti az ént és a nem-ént. A bőr a legalapvetőbb értelemben beborítékolja az ént, ahogy az autisztikus–kontagiózus pozíció (Ogden, 1986) során érezhető zavaroknál, az alapvető érzékelési módok tovább visznek a konkrét vagy metaforikus értelemben vett elveszés és behatároltság formáihoz. Ez a darab a pszichikai összetételünk primordiális, nyelv előtti rétegeibe kísérel behatolni, oda, ahol lét-érzékelésünk vagy a határvonalak hiánya, a folytonosság vagy a szétszóródás, vitalitás vagy stagnálás formálódik meg.

Nadar Rosano táncos, független koreográfus. Jelenleg Tel-Aviv városában él. Munkáit bemutatták Izraelben, Spanyolországban, Litvániában, Cipruson, Franciaországban, Koreában, Portugáliában, Németországban, Lengyelországban, Hollandiában, Bulgáriában, Szerbiában, Romániában, Csehországban, Svájcban és az Egyesült Államokban.

Díjak és ösztöndíjak:
Hannover Dance Competion, második helyezés, 2007
Düsseldorf Choreography Competition, második helyezés, 2007
Danish Art Foundation Ballet Master Albert Gaubier's, ösztöndíj, 2010 és 2013
NO BALLET Choreography Competition Ludwigshafen, Németország, harmadik helyezés, 2013
Foundation for a Foreign Choreographer-Polish Dance Department, Adam Mickiewicz Díj, 2014
CONDER Dance Festival Phoenix Arizona, USA, támogatás egy új szóló darab elkészítésére
Pride Festival, Prague Municipality, Israeli Embassy, támogatás egy új alkotás elkészítésére, 2015
Ministry of Culture-Dance Department, koreográfusi díj és ösztöndíj, 2015

Workshop
TAMI LEBOVITS: TEMPORARY COIRS
Szeptember 18. (vasárnap)
16:30-18:30 Trafó Stúdió
A workshopon audio-kinetikus szobrokat fogunk formázni. Ehhez a testünket, mint mechanizmusok szövedékét fogjuk használni. A testünkből, mint receptorból, és mint a nesz, a hang, a zeneiség forrásából fogunk táplálkozni. Repetitív ritmusokat és hangzó mintázatokat használva újra- csoportosítjuk, újra- társítjuk és újra- formázzuk (vagy megreformáljuk) a testüket mint szólistát, az egészen, a csoporton, a törzsön belül.

Tami Lebovits Tel-Avivban született, él és alkot.
A jeruzsálemi School of Visual Theater-ben végzett 2007-ben, 2009. és 2012. között pedig az Anat Danieli nevéhez köthető Choreography Kelim kezdeményezésnek volt a hallgatója.
Tami 2014-ben készítette Found Objects című munkáját, melyet a Curtain Up Festivalon mutattak be, This Is Europe projektjének premierjét pedig a Mandel Centerben tartották, és a Diver Festival keretein belül a Tel Aviv Museum falain belül is előadták.
Ugyanebben az évben a Seminar Hakibutzim College-al is együttműködött, és elkészítette Several című munkáját a Dance Theater Ensemble számára.
2012-ben Asaf Aharonsonnal való közös munkájuk eredménye a God is Measuring the World with a Compass, mely egy vizuális biográfia asszociatív színpadi történésekkel, amit a jeruzsálemi Machol Shalem Festival-on mutatták be. 2011-es Tami Lessons in Binding and Government című előadását a jeruzsálemi New Dance fesztiválra készítette. Ez a duett a nyelvi tudás és a testi ismeret fogalmaival foglalkozik.
Tami számos alkotóval dolgozott már együtt a táncművészet és az előadóművészet területéről. 2015-ben résztvevője a Non Tropo or- The School for Weather Guy Gutman-féle (The Israeli Lottery) kooperációjának. 2014-ben fellépett Guy Gutman Eleison-jában a Tel Aviv Museum Library-ben, valamint a Games Projectben.
Közreműködött ezenkívül Anat Danieli Repetitions of Parts of Me című darabjában, melyet a Bat-Yam Museumban készítettek, és melyet jelenleg a Tel Aviv Museumban játszanak.
2010-ben Tami feltűnt Iris Erez Homesick-jében, ezt a Curtain Up Festivalon mutatták be. 2007-től kezdve résztvevője az Ensemble 209 munkafolyamatainak is, Tamar Raban direktóriuma alatt. Részt vett továbbá Tamar Raban és Guy Gutman Old Wive's Tales (2006), valamint az Amplifier (2008), Remix: House of Bernarda Alba (2010) Guy Gutman munkákban.

2012-ben nagydíjat kapott a The Rabinovich Foundationtől, valamint a The Israeli Lottery-től God is Measuring the World with a Compass című munkájáért. 2006-ban Tami elnyerte az America-Israel díjat is Taninim című produkciójáért.

Tami jelmeztervezőként is tevékenykedik, és egyéb munkái közötti szünetekben a következő alkotásokhoz készített eddig kosztümöket: Climax, First Body Many - Iris Erez (2013), Bus Stop - Visual Theater Ensemble (2011), Small Vacation Nava Frenkel, Aco Festival (2008), Two girls burst into tears - Shani Tamari (2008).


URI SHAFIR: THE KOLOKLUM
Szeptember 20. (kedd)
19:00 MU Színház showcase program 1 (max 15’ darabok estje)
Koreográfus, előadó: Uri Shafir
Zene: Samuel Barber
Művészeti tanácsadó: Sahar Azimi

Első díjat nyert a 2015-ös MASH International Choreography Competition rendezvényen, Machol Shalem, Jeruzsálem.
A Koloklum egy abszurd léthelyzetet bemutató szóló, melyben a vágy, hogy mindent akarunk, és mindenki akarunk lenni, a tehetetlenséggel találkozik.
A Koloklum (Kol-O-Klum, Mindent-vagy-Semmit héberül) egy olyan fizikai állapot, melyben a test egyszerre van jelen mindenütt és sehol. Képes minden kifejezhetőt kifejezni, még a „semmit” is. Megtalálja a táncot, mely a lehetetlen határára ér, eléri a fenségest, a vágyott mozdulatot, és mégis evilági, földi, profán marad.
A Koloklum jelentésgazdagságra törekszik, arra, hogy valamit tisztán és világosan megfogalmazzon – ugyanakkor arra is, hogy magát örökre eltörölje, megsemmisítse.

Uri Shafir koreográfus és előadóművész. A MASPA-n (kibbutz Ga'aton tánc workshop) szerezte végzettségét. Táncosként az Ensemble Batsheva Dance Company tagja volt, dolgozott többek között Yasmeen Godder, Niv Sheinfeld & Oren Laor, Dana Ruttenberg, Maya Levy, Guy Gutman, Dafi Eltabeb alkotókkal. Saját munkáit 2009 óta készíti, és olyan különböző platformokon mutatja be őket, mint az izraeli Curtain Up, Hazira, Macholohet és Intimadance vagy éppen az L1danceFest (Magyarország). Uri Gaga oktatóként is tevékenykedik (a Gaga Ohad Naharin mozdulatnyelve), és szerte a világban tart workshopokat.

2016. július 15., péntek

Idén is érdemes kilátogatni a Sziget Fesztiválra, számos izraeli fellépővel találkozhattok!



Ismerjétek meg őket:

Dudu Tassa & The Kuwaitis




„Úgy szól, mintha Rachid Taha a Led Zeppelin erősítőjén játszana” – írta a francia Les Inrockuptibles magazin Dudu Tassa új zenekarának első albumáról (Dudu Tassa and the Kuwaitis), de még ennél is mélyebbre nyúlik Tassa gyökere.

Az iraki zsidó gyökerű Tassa Tel Avivban cseperedett fel. Tizenhárom éves volt, amikor az első albuma (Loving the Songs) 1990-ben megjelent, és attól kezdve ontotta a lemezeket, de nyugaton csak a 2009-es In the End You Get Used to Everythingnek támadt visszhangja, melyen a Radiohead gitárosa, Jonny Greenwood is szerepelt.

Az áttörést eredményező Dudu Tassa and the Kuwaitis 2011-ben látott napvilágot, Tassa nagyapja és annak testvére – a modern iraki zene megteremtői közt számon tartott – Daoud és Sallah Al Kuwaiti előtt hajtva fejet. Sallah tíz, Daoud nyolcéves volt, amikor a nagybátyjuktól egy hegedűt és egy lantot kaptak ajándékba, és hamarosan az arab világ olyan kaliberű előadók kérték közreműködésüket, mint Umm Kalthoum és Mohammed Abdel Wahab. Aztán az ötvenes évek elején Izraelbe telepedtek, és az Izraeli Rádió arab zenekarának szólistáiként ragyogtak tovább, azon kevesek közé tartozva, akiket egyaránt csodált az arab és a zsidó hallgatóság.

Az ő szerzeményeiket gyúrta a maga képére Tassa a Dudu Tassa and the Kuwaitis Vol. 2 című 2015-ös albumán is, a maga varázslatos módján, vagyis úgy, hogy éppolyan klasszikus, mint amilyen friss irak ’n’ roll legyen.




Maya Isacowitz



Feltörekvő és hazájukban egyre nagyobb népszerűségnek örvendő zenekarok az Európa Színpadon, ahol a program a fesztivál nemzetközi promótereinek ajánlataiból és Sziget kutatómunkájának köszönhetően áll össze minden évben. Olyan izgalmas produkciók lépnek itt fel, akik zeneileg érdekesek, különlegesek és éveken belül meghatározó szereplői lehetnek az európai fesztiváloknak.




Etay Axelroad & Chiaki Horita: Duo Angle



A Batsheva – the Young Ensemble csapatának két fiatal táncosa, Etay Axelroad és Chiaki Horita saját koreográfiájukat állítják színpadra. A Duo Angle című darab középpontjában az egyének párrá alakulása áll. Egy ilyen egyszerű, ugyanakkor mégis komplex folyamat számtalan kérdést vethet fel, például hogyan hatunk egymásra, mi történik, amikor valakit beengedsz a személyes teredbe és hogyan oszlanak meg az energiák, amikor nem vagy egyedül? A duett azokkal az érzelmekkel is foglalkozik, amiket egy ilyen állapot kiválthat, az előadás során a magány, a félelem, a meglepetés, az összezavarodottság és a boldogság küzd egymással, keresve a választ a fenti kérdésekre.







Kibbutz Contemporary Dance Company presents Martin Harriague & Eyal Dadon: Croissant Al Ha'esh




Két eltérő kultúra és táncos múlt közös pontjainak bemutatása inspirálta Eyal Dadon izraeli és Martin Harriague francia koreográfusokat a darab alkotásakor. A négy különálló részből felépülő előadás címe is a két ország szimbólumait elegyíti, a croissant Franciaországot, míg Izraelt az al ha’esh (barbecue, ami minden esetben összehozza az embereket) képviseli. Az esztétikai szempontokat és intellektuális mélységeket egyaránt érintő darab bővelkedik humorban és öniróniában, talán nem véletlen, hogy több nemzetközi díjjal és elismeréssel is jutalmazták. A két koreográfus együttes munkája rávilágít, milyen fontos lehet a különböző kultúrák közös nevezőinek megismerése, mely segítségével egy jobb világ eljövetelét vetítik elő.

Pishpesh’ (koreográfia: Eyal Dadon) – a 2015-ben Hamburgban megrendezett International Choreography Competition első helyezettje

You Man (zene és koreográfia: Martin Harriague) – a 2015-ben Stuttgartban megrendezett International Choreography Competition közönségdíjasa és a tánc kategória második helyezettje

Will Arrive (koreográfia: Eyal Dadon)

Beauty vs. Beast (koreográfia: Martin Harriague) – elnyerte a 2015-ben Hamburgban megrendezett International Choreography Competition Scapino Ballet díját, valamint a 2015-ben Koppenhágában megrendezett International Choreography Competition harmadik legjobbnak értékelt koreográfiájáért járó díjat és a közönségdíjat is.





Roni Chadash: Caged



Roni Chadash tánca során igyekszik felszabadítani a benne rejlő állatias ösztönöket, legyen szó szép, csúnya, különös vagy éppen szenvedélyes megnyilvánulásokról. Ezek segítségével igyekszik megtalálni saját önkifejezésimódját, átadni mindazokat az érzéseket és gondolatokat, amire szegényes emberi nyelvünk szókincse nem alkalmas.






Fiber 3


A 2016-os tábortűz verseny nyertese!







Ouzo Bazooka






Las Salinas





2016. június 22., szerda

Roni Chadash izraeli táncművész most szombaton fellép Győrben a Magyar Táncfesztiválon



Roni Chadash „ANI-MA” című produkciója a tel-avivi Suzanne Dellal Centre-ben a 2015. évi Shades of Dance (A tánc árnyalatai) rendezvény keretében megalkotott darab, ahol első díjat nyert.


„Megpróbálom lerázni magamról, amit tanultam, Megpróbálom elfelejteni, hogy miként tanítottak emlékezni, és lekaparni azt a tintát, amivel értelmemet festették, felfedni valódi érzelmeimet, kitárulkozni, hogy önmagam legyek, a természet által alkotott emberállat”
Roni Chadash

Időpont: 2016. június 25. 21:30
Helyszín: Győri Nemzeti Színház, Kisfaludy Terem
Cím: 9022 Győr, Czuczor Gergely u. 7.


Az est programja:
Koreográfus: Roni Chadash
Zene: Raime, Bohern & Der Club of Gore
Jelmez: Roni Chadash
Látvány: Miki Patish, Guy Moses
Fény: Ilia Feldshtein

Radiobalett: A szerelem természete
Koreográfia, előadó: Egyed Bea, Újvári Milán
Zene: Montázs
Szöveg: Radnóti Miklós, Charles Bukowski
Dramaturg: Andrássy Máté
Fény: Payer Ferenc
Fotó: Dömölky Dániel
Film: Gothár Márton

A Magyar Táncfesztiválról:
„A táncot szerető közönség számára örömteli, hogy ma már több hazai táncfesztivál közül is válogathat. Ám, ha valaki a magyar táncélet legszélesebb spektrumát akarja megismerni, annak mi kínáljuk a legjobb alkalmat. A XII. Magyar Táncfesztivál ugyanis, az amatőr mozgalmaktól a profi-, a néptánctól a klasszikuson és kísérletező kamaradarabokon át a cirkuszművészetig a legértékesebb produkciókat hozza el Győrbe június 20-26. között. S, hogy milyen lesz a jövő nemzedéke? Arról sem feledkezhetünk meg. Folytatjuk a „fesztivál a fesztiválban” programot. A Vaskakas Művészeti Központban második alkalommal rendezzük meg a Gyermek Táncfesztivált. Nagyszerű példákat láthatnak majd gyermek és felnőtt nézőink, hogyan táplálkozik a balett a néptáncból, vagy fordítva. Fesztiválunk nem is lenne teljes, ha nem tekintenénk ki határainkon túlra. Vendégül látjuk többek között a Brnoi Nemzeti Színház Balett Társulatát, az Izrael Balettet, a Maros Művészegyüttest és a Kassai Állami Színház Balett Társulatát. Nem is a mi fesztiválunk lenne, ha nem adnánk széles teret a kísérletező produkcióknak a Kisfaludy teremben. A magyar és külföldi táncműhelyek legizgalmasabb produkcióiba tekinthetnek bele azok, akiket mélyebben érdekel a tánc jövője. A próbateremben – ami most fesztivál mozivá alakul - lesznek Lakatos János ismeretterjesztő előadásai: „A tánc és…(erotika, kreativitás, technológia, egészség)” címmel. A Csillárteremben Eifert János fotóművész GEOMETRIA című fotókiállítása látható majd. Most is, mint eddig minden alkalommal, gazdag, ingyenes, könnyedebb, szórakoztató produkciókat láthatnak a színház előtti II. János Pál téren, ami megújult fesztivál külsővel várja a vendégeket. Néptánc, show tánc, argentin- és kubai est, salsa-party, és az elmaradhatatlan táncházak. Részletes programunk a fesztivál műsorfüzetében és az interneten olvasható. Mindenkit szeretettel várunk! Jó szórakozást kívánok valamennyi vendégünknek!”
Kiss János, a Győri Balett igazgatója