A tel-avivi Shalosh Trió épp új albumának bemutató turnéját járja Európában és ennek kapcsán három koncertet is adnak ebben a hónapban Magyarországon.
Az első május 15-én volt Debrecenben, a Debreceni Egyetem Zeneművészeti Karának dísztermében. A koncertre a helyi, függetlenségnapi ünnep kapcsán került sor, mintegy száz fő előtt.
Bár a trió feszegeti a jazz határait, a zenészek elbűvölő színpadi fellépése, a meglepő fordulatokban és címekben nem szűkölködő zeneszámok mindenkit magával ragadtak. Még mintegy két óra folyamatos játék után is alig tudtak lemenni a fiúk a színpadról.
Fotó: Hrotkó Bálint
Május 16-án, a zenekar Budapesten lépett fel a BMC Opus Jazz Clubban, telt ház előtt. Gadi Stern (zongora), vezette át a számokat érdekes történeteken keresztül. A különleges dallamokon és átvezetéseken keresztül megtudhattuk,például, hogy milyen, amikor Jeruzsálemben esik a hó, illetve amikor még a tehenészlányok is megértik a blues-t. A koncert végén pedig sikerült a közönséget is bevonni a zenélésbe.
Fotó: Hrotkó Bálint
A zenekar következő fellépése a Babel Sound Fesztiválon lesz majd, május 30-án, ahol a zenekar kiegészül Tula Ben Ari énekesnővel is - aki egyébként a zenekarvezető, Gadi Stern Felesége. A balatonboglári jazz fesztivált, szívesen ajánljuk minden korosztálynak. Ha nem esik épp az eső, remek szórakozást ígér az idei program.
Izrael Állam fennállásának 71. évfordulóját ünnepeljük idén.
Ennek a jeles alkalomnak kapcsán, rengeteg kulturális program közül válogathatnak
az izraeli jazz, kortárs tánc, illetve gasztronómia iránt érdeklődők.
Az ünnepi programsorozat Debrecenben indul, május 15-én. A
Debreceni Egyetem Zeneművészeti Karán ad este koncertet az izraeli Shalosh
Trio, az Izraeli Nagykövetség és a Debreceni Tiszteletbeli Konzulátus közös szervezésében.
A Trio nagyon izgalmas zenét játszik, a beskatulyázás híveinek bosszúságára egyik
műfaj alá sem lehet őket igazán besorolni. Ők maguk egyszerűen így fogalmazzák
meg stílusukat: akusztikus progresszív zene.
Aki esetleg nem tud elmenni 15-én este Debrecenbe, az még
vehet jegyet a budapesti Opus Jazz Clubba 16-ra, illetve a Babel Sound International Jazz Festival első napjára, május 30-ára.
A kortárs tánc rajongói Sharon Eyallal találkozhatnak a
Trafóban május 24-25-26-án este. A koreográfus, táncos Sharon Eyal, immár
negyedszer lép fel Magyarországon, most legújabb darabját, a L-E-V Chapter 2-t
hozta el nekünk Izraelből. Korábbi előadásaikhoz hasonlóan a Love Chapter 2 is
a fények, az elektronikus zene és az egyedülálló szerkezeti felépítés tökéletes
kombinációja. Az előadás az elveszett, eltűnt szerelem utáni érzelmek
kavalkádjára koncentrál. A táncosok névtelen androgün csoportokban mozognak,
mint Sharon Eyalnál annyiszor, és elképesztő hajlékonysággal, rugalmassággal
képeznek új, kifejező testformákat. A testszínű, testhez simuló dresszek
kiemelik a táncosok tökéletes vonalait. Az előadást hideg elegancia és
feszesség jellemezi, melyben keverednek a klasszikus balett és a techno tánc
elemei. Sharon Eyalék ismét bebizonyítják a nézőknek, hogy valami egyszerre
lehet érzéki és erotikus, mégis hideg és gépies. Jegyek még kaphatók a Trafó
honlapján.
Május 27-én, este, izgalmas zenei fúzióval érkezik az idei
Zsidó Művészeti Napokra Moran Magal izraeli származású énekesnő. Zenéjében a
folk rock műfajt vegyíti a gothic metal elemeivel – így jönnek létre dallamos,
érzelmes, romantikus és erőteljes számai. Miután Izraelből Berlinbe költözött,
Moran saját zenekart alapított Marcos Feminella, Ishay Sommer, Shir-Ran Yinon
és Federico Truzzi részvételével. Under Your Bed című albumuk 2019 áprilisában
jelenik meg. Jegyek kaphatók a Zsidó Művészeti Napok oldalán keresztűl.
Ha valaki május 27-én, hétfő este jobban szeretne inkább
jazz-t hallgatni, annak meleg szívvel ajánljuk a budapesti Darshan Udvarban
fellépő izraeli Subtext Duót. Gadi Lehavi a világ egyik legkedveltebb izraeli
jazz zongoristája. Együtt játszott Chick Coreával és Avishai Cohennel. Társa,
Yoav Eshed gitáros a Berklee College of Music-on szerezte diplomáját és
rendszeresen játszik európai és izraeli jazz fesztiválokon. A duo másik tagja a
gitáros Yoav Eshed, szintén ismert név a nemzetközi jazz színtéren.
Május 29-én lép majd fel a félig jemeni, félig lengyel
származású, csodálatos Tula Ben Ari énekesnő, szintén a Darshan Udvarban. Tula a
jazz, soul és a mediterrán népzene mestere. Spanyolul, héberül, latino nyelven
és arabul is énekel. Magyarországon fellépett már a Babel Sound Fesztiválon és
Ozorán, most pedig Budapesten a Darshan Udvarban találkozhatnak vele a jazz és
világzene kedvelői. Tula erre a koncertre egy meglepetés izraeli vendéget is
hoz, hogy kit, ez a helyszínen derül majd ki.
Ritkán láthatunk két ősbemutatót egy esten. Az InversedanceTársulat művészei páratlan táncszínházi élményt garantálnak a Zsidó MűvészetiNapok záróeseményén,az újonnan megnyílt Nemzeti Táncszínházban. Június 2-án, A
Társulat két nemzetközileg elismert vendégkoreográfusa, Idan Sharabi (Izrael)
és Juhász Péter, által készített új alkotások fontos társadalmi témákkal
foglalkoznak létezésünk, mindennapi életünk kérdéseit boncolgatják a mozdulatok
varázslatos nyelvén.
Az Les Ballet C de la B korábbi, az Emanuel Gat Dance
jelenlegi táncművésze, Juhász Péter koreográfiája alapgondolatát Seneca
örökérvényű kérdései adják, az emberi viselkedést kutatja az idő és a pillanat
értékének relációjában. Idan Sharabi, izraeli táncművész-koreográfus -a
Batsheva Dance Company és a Nederlands Dans Theatre korábbi művésze -
alkotóként első alkalommal készít darabot magyar társulat számára, a fizikai
test korlátlan lehetőségeit vizsgálva.
Izrael Állam
Nagykövetsége, az Albán Köztársaság Nagykövetsége és az ELTE Asszirológiai és
Hebraisztikai Tanszék közös szervezésében és részvételével közös filmvetítésre
került sor április 30-án délelőtt az ELTE BTK F épületében. A holokauszt
izraeli emléknapja alkalmából a Besa: The Promise című dokumentumfilm került bemutatásra, melyet
panelbeszélgetés követett Arian Spasse, albán nagykövet és Fares Saeb, izraeli
nagykövet-helyettes részvételével.
.
A film az albán, muszlim
lakosság és a korabeli állam erős erkölcsi tartásának állít emléket, személyes
történeteken keresztül. Besa, az albán kifejezés az „adott szóra”, amit
Albániában mind a mai napig a lehető legkomolyabban vesznek. Besa nem csak
ígéret, hanem egyfajta erkölcsi kód is, ami arra kötelez, hogy a rászorulókat
megvédjük és vendégül lássuk. Ehhez az erős erkölcsi szabályhoz való
ragaszkodás tette lehetővé, hogy a második világháború során, Albániában nem
voltak zsidótörvények és még a legnagyobb német nyomás ellenére sem
szolgáltatták ki a helyi zsidó lakosságot a náci megszállóknak. Az albán
lakosság is vállalta a nácikkal való szembenézést és így, mintegy 3000-3200
zsidót sikerült megmenteni a háború alatt. A film egyik fő szála, két család
történetét mutatja be a háborútól, a mai napig, ahol az albán család és az
Izraelben élő, Bulgáriából menekült család leszármazottai 66 év után újra
találkoznak.
A vetítést követő
panelbeszélgetésen szó esett többek között Albánia és Izrael mai viszonyáról
is. Arian Spasse nagykövet úr elmondta, hogy az Izraeli-Albán diplomáciai
kapcsolatok újrafelvétele után, a kilencvenes években, az a néhány család is,
akik nem mentek el háború után Izraelbe, azok is elhagyták az országot, így a
jelenlegi zsidó lakosság nem számottevő. Vannak viszont izraeli befektetők és
IT cégek, akik szívesen dolgoznak Albániában. Olyannyira, hogy már közvetlen
repülőjárat is van Tirana és Tel-Aviv között. A jó diplomáciai kapcsolatok
tényét a két ország között Fares Saeb, izraeli nagykövet-helyettes is
megerősítette.
A mimouna, peszach utolsó napjának estéjén kezdődik és tart az egész azt követő napon. Ez a vidám, vendéglátó ünnep, a marokkói és algír zsidóság hagyományai közül származik és egyre népszerűbbé kezd válni szerte a világon. Izraelben ma már törvény írja elő, hogyha valaki kikéri ezt a napot mimouna ünnepe kapcsán, akkor azt a munkáltatónak ki kell adnia szabadnapnak. Ennek megfelelően évente több százezer ember ünnepli peszach végét mizrachi szokás szerint.
Bár a "minouna" szó etimológiája vitatott, sokak a héber "emuna"- "hit" szóhoz. illetve az "ani ma'amin" kifejezéshez kötik. Maimonidész az "ani ma'aamin" - "én hiszek"arab megfelelőjéből, a "ma'amin ana"-ból származtatja, ami az észak-afrikai judeo-arabban "maimouna"-vá alkult át. Az elnevezés oka, hogy peszach végén, a marokkói zsidók állítólag ezzel a kifejezéssel köszöntötték egymást, annak kifejezéseként, hogy bár idén sem jött el a messiás, azért ők nem adják fel a várakozást. Az ünnep maga a messiási időkbe vetett hit optimizmusát fejezi ki.
Az ilyenkor asztalra kerülő ételek is szimbolikusak. Öt aranykarkötő, egy tésztgyúró tálban, élő hal, egy vízzel teli üvegben, öt szem datolya, friss, tavaszi virágok, arany gyűrű a lisztes tálban, aminek a tetején, a lisztben jól látszik az öt ujj nyoma, ezüst hamsza. Ezek mind a jólét, a termékenység és az édes élet jelképei.
Marokkóban, a zsidók hagyományosan megnyitják a hazuk kapuit a vendégek előtt. Az arab szomszédaik, akiknek peszach előtt odaadták az összes maradék lisztet, ilyenkor édes süteményeket hoztak, amiket együtt ettek meg a vendéglátóikkal. A sütemények közül az egyik legnépszerűbb ilyenkor a moufleta - mézes palacsinta, a pisztácia sütemények, töltött datolya, édes tejes finomságok és menta tea. Egyes helyeken a kapun belépő vendégeket ilyenkor édes tejbe mártott, friss mentával szórták meg, a gazdagság és termékenység érdekében. Szokás volt ilyenkor összeboronálni fiatal párokat és az egyedülállóknak azt kívánni, hogy jövőre már ők is a hüpe alatt álljanak.
A mai, modern Izraelben is sok ilyenkor a kerti sütögetés, mimouna vendégség. A legnagyobb rendezvény, a jeruzsálemi Sacher parkban van, ami több, mint 100 000 embert vonz évente. A miniszterelnök és az elnök is rendszeres vendégei ennek az eseménynek.
Emanuel Gat: Sunny című darabját mutatta be a Trafó április 12-én és 13-án a Budapesti Tavaszi Fesztivál keretén belül. A darab mind két este teltházas volt. Nem is csoda, hiszen az élő dj act-re vagy éppen annak hiányában a csendre táncoló nemzetközi tánccsoport idevarázsolta a dél-francia és az izraeli napot Budapestre. A színpadon, a francia naptej reklámok képei, a napért és esőért imádkozó természeti népek - vallási rituálék szent és profán mozdulatai keveredtek Mervin Gaye Sunny című dalának motívumaira.
SUNNY: Photo: Julia Gat
Az előadás egyik érdekessége, hogy Emanuel Gat egyik táncosa, a magyar Juhász Péter, aki a táncolás mellett épp az izreali Idan Sharabival készít közös koreográfiát a Fodor Zoltán Társulat számára. Idan Sharabi május 17-én érkezik Budapestre és kezd meg egy hónapos munkáját az Inversedance társulat táncosaival. Az Izraeli Nagykövetség által támogatott koprodukció premierje a Nemzeti Táncszínházban lesz, június 2-án.
Juhász Péter és Fares Saeb
A Trafóban Fares Saeb nagykövet-helyettes találkozott Emanuel Gattal és Juhász Péterrel a Sunny előadását követően, ahol a két előadás kapcsán beszélgettek az izraeli és a magyar kortárstánc kapcsolódási lehetőségeiről. (Photo credit: Csákvári Zsigmond)
Izrael Állam függetlenségének ünnepét szerte a világon megünneplik a helyi zsidó közösségek. 1948. május 14-én, ezen a napon jelentette be Ben Gurion Tel Avivban, a független Izrael Állam létrejöttét és olvasta fel a függetlenségi nyilatkozatot.
Magyarországon is minden évben megünnepli a helyi közösség ezt a jelentős napot. Budapesten már évek óta a Szent István park ad helyszínt a sok kisebb és nagyobb hazai zsidó szervezet közös családi ünnepének. Vidéken, idén Debrecenben lesz függetlenség napi rendezvény az Izraeli Nagykövetség, a debreceni, tiszteletbeli konzul illetve a helyi közösség szervezésében.
Shalosh Trio
Az eseményre május 15-én kerül sor 19:30-tól,
a Debreceni Egyetem Zeneművészeti Karának dísztermében. Az est vendége az
izraeli Shalosh Trió. A zenekar épp lemezbemutató turnén járja Európát. A trió
zenéjében erős groove-ok, jazz és rock formák kapcsolódnak egymáshoz lírai
átvezetésekkel, gyakran orientális zenei motívumokkal fűszerezve. Egymástól
időben és stílusban is igencsak különböző zenék - köztük a Nirvana, Brahms vagy
a The Bad Plus - előtt hajtanak főt, a bensőséges kamarazenei hangzástól
egészen a himnikus emelkedettségig jutva el. A beskatulyázás híveinek
bosszúságára egyik műfaj alá sem sorolhatjuk be a SHALOSH-t. Ők maguk
egyszerűen így fogalmazzák meg stílusukat: akusztikus progresszív zene.
Aki esetleg lemarad a debreceni koncertről, azok még elcsíphetik őket május 16-án este Budapesten, az Opus Jazz Club koncertjén.
Emanuel Gat a performer és zenész
Awir Leonnal együtt álmodta meg a SUNNY-t, ami egyszerre élőzenei koncert és
vibráló koreográfiai felfedezőút. Az ötletek kavalkádjában a SUNNY képes
felmutatni új légies zenei formákat ezzel párhuzamosan mélységében vizsgálni és
megkérdőjelezni a kortárs táncművészet lehetőségeit.
Emanuel Gat – hatodik alkalommal a Trafó
színpadán! – nem csupán koreográfusként, hanem teoretikusként is kiválóan
megállja a helyét: ahogy írásaiban ki is fejtette: zeneként tekint a táncra. A
zene nem kezdőpont, de nem is megoldás a számára, mert - mint írja - a táncot
zene nélkül is hallanunk kell. Hang(szer)ként kezeli táncosait is,
fogalmazhatunk úgy is, mindegyik külön szólamot képez, hol egymás mellett
futnak párhuzamosan, hol szervesen összekapcsolódnak, egyetlen önálló
organizmust alkotva.
„Emanuel Gat mesterművet hoz létre mikor
megalkotja a SUNNY-t. A színpadon Marvin Gaye azonos című dala adja meg az
alaphangzást, Awir Leon épít élő zeneiséget köré. Gat úgy alkalmazkodik az
elektronikus zenéhez, hogy közben hű marad saját, eredeti stílusához. Magán a
virtuóz táncon túl, a mű az előadók közötti kapcsolatok színpadon való
megszületéséből áll. Hosszúra nyúló csendek, bravúros jelmezek, játékosság,
metsző pillantások és kitörő kacajok alkotják meg az előadás világát, amiben
túlcsordul az ifjúság, az életöröm és a derű.” - Le Figaro
A Budapesti
Tavaszi Fesztivál keretein belül most bemutatásra kerülő darab érdekessége,
hogy Emanuel Gat egyik táncosa - Juhász Péter, táncos, koreoráfus, aki a
következő hetekben kezdi meg a közös munkát Idan Sharabi, izraeli
koreográfussal az Inversedance-Fodor Zoltán Társulat részére. Az
izraeli-magyar koprodukció premierje június 2-án lesz, a Nemzeti
Táncszínházban, a Zsidó Művészeti Napok záróelőadásaként.
Az előadás április 12-én és 13-án tekinthető meg a Trafóban, a Budapesti Tavaszi Fesztivál kiemelt programjaként.